Predarea religiei în şcolile medii din republica moldova

Doar cei care au îmbrățișat cariera de profesor înțeleg cât de importantă este ființa umană în calitate de „materie primă” și cât de mare este responsabilitatea profesorului în formarea personalității umane.

Scopul educației este de a „cizela ființa socială” a omului. Școala pune copilul în contact cu o societate determinată și utilizează un ansamblu de practici educative în relație cu cele ale familiei și ale bisericii. Școala dezvoltă în copil anumite abilităţi fizice, intelectuale și morale, care îi marchează personalitatea în raport cu semenii din societate. Educația morală realizează și formează conștiința și comportamentul social-moral al omului, cultivarea relațiilor individuale cu celalți oameni.

Așadar, educația trebuie să fie o prioritate în dezvoltarea unei societăți, bazate pe cunoașterea și căutarea adevărului. Pe calea spre o democrație europeană reală se fac încercări de racordare și a sistemelor educațonale cu scopul de a forma o societate cu valori sănătoase. Prin urmare, Guvernul Republicii Moldova a cerut Ministerului Educației să elaboreze un curriculum la disciplina Religia.

În acest scop, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 596 din 2 iulie 2010, prin ordinul nr. 661 din 26.07.2010, a ex-ministrului educației Leonid Bujor, în schema orară școlară a instituțiilor de învățământ primar și gimnazial a fost inclusă disciplina Religia, predată în școlile Republicii Moldova din 01.10.2010. Această disciplină este predată opțional în baza cererii părinţilor sau a tutorilor legali ai elevilor. În primul an de implementare a disciplinei şcolare, elevii studiază un curs introductiv care le va asigura un nivel suficient de cunoaştere a conceptelor şi categoriilor de bază, necesare pentru a parcurge în continuare cursul la nivelul clasei de studiu.

Pentru cursul introductiv au fost determinate cadrul conceptual, competenţele specifice, subcompetenţele, conţinuturile, activităţile de învăţare şi sugestiile de evaluare, delimitându-le pe două nivele: pentru treapta primară şi pentru treapta gimnazială.

Totodată, luând în considerare caracterul policultural al mediului social, a fost stabilită necesitatea elaborării a două curricule: unul – pentru elevii care împărtășesc ritul Ortodox și ritul Catolic și altul – pentru cei din bisericile de rit Evanghelic și Adventist. Părinţii, care solicită prin cerere studierea de către copiii lor a cursului de Religie, optează pentru unul dintre cele două curricule, puse la dispoziţie de Ministerul Educației.

De la bun început în cadrul comisiei de lucru au fost formate două grupuri care s-au ocupat în mod independent de elaborarea acestor curricule. Unul a elaborat curriculumul la Religie din perspectivă evanghelică, iar celălalt, bazându-se pe învățătura Bisericii Ortodoxe.

Bineînțeles, că la nivel oficial ambele grupuri au fost tratate echidistant, iar în comunicarea cu reprezentanții Ministerului Educației nu au fost semnalate probleme de transparență.

Curriculumul este un instrument util atât pentru cadrele didactice care predau această disciplină, cât și pentru ceilalți profesori, în perspectiva formării unei viziuni inter- și transdisciplinare.

Acest document normativ include următoarele componente: notă de prezentare; valori și atitudini; competențe generale; competențe specifice, conținuturi și activități de învățare și evaluare; sugestii metodologice; sugestii de evaluare; bibliografie recomandată.

Scopul disciplinei Religia vizează dobândirea sensibilității spiritual-autentice și racordarea la sensul acțiunilor prielnice de ameliorare a calității vieții, precum și formarea atitudinilor de acceptare, înțelegere și respect față de cei de alte credințe și convingeri.

Educația religioasă este un complex de acțiuni, prin care se urmărește metodic și sitematic creșterea moral-religioasă a individului prin implementarea în viața și activitatea lui a valorilor moral-religioase în vederea dezvoltării armonioase a ființei și  vieții lui pentru sine, pentru societate și pentru Biserica de care aparține.

În continuare, vom face o retrospectivă a implementării curriculumului evanghelic, așa cum a decurs până în acest moment.

Fiecare confesiune și-a înaintat reprezentanți pentru formarea acestui grup. Asfel, membrii activi ai acestui grup de lucru sunt: pastorul Romică Huțuțui (cultul Penticostal), prof. Ecaterina Moga (cultul Penticostal), pastorul Anatolie Tănase (cultul Adventist de Ziua a Șaptea), Prof. Dr. Mihai Malancea (cultul Baptist), prof. Alexei Crețu (cultul Baptist). De implicare activă au dat dovadă și episcopii acestor trei uniuni: pastor Ion Miron (Uniunea Bisericilor CEB), pastor Victor Pavlovschi (Uniunea Bisericilor Penticostale) și pastor Andrei Moldovanu (Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea).

După formarea grupului de lucru, la inițiativa Ministerului Educației, au fost selectați formatorii regionali (câte un formator din fiecare raion).

În această perioadă a fost realizat un „Compediu la Religie” cu următoarele capitole:

  1. Curriculum la Religie;
  2. Aspecte teoretico-conceptuale;
  • Aspecte didactico-afective

Având ca scop implementarea educaţiei religioase în învăţământul secundar general, în zilele de 23-24 septembrie 2010, Ministerul Educației a organizat la „Institutul pentru Științe ale Educației” un seminar de instruire a formatorilor regionali cu tema: „Educaţia religioasă – dimensiune a educaţiei contemporane”.

Următoarea etapă a fost organizarea a trei seminarii de formare la nivel naţional. Sesiunile au fost moderate de formatorii naționali, acceptați de Ministerul Educației. Primul seminar s-a desfășurat în sudul țării, pe data de 07.10.2010, în orașul Cahul, Biserica Baptistă „Emanuel”. Al doilea seminar a avut loc pe data de 12.10.2010 la Bălți, în nordul Republicii și s-a desfășurat în incinta Bisericii Baptiste „Covceg”. Pe data de 14.10.2010 au fost invitați la Chișinău cei din zona de centru a țării. De data aceasta gazda celui de-al treilea seminar programat a fost Centrul Creștin „Hristos pentru Moldova”. În calitate de participanți au fost prezenți profesori, învățători de școală duminicală, pastori și slujitori ai bisericilor. La aceste seminarii au fost instruite 350 de persoane.

Un raport al Ministerului Educației ne prezintă că pe data de 05.11.2010 numărul elevilor, care frecventau disciplina opțională Religia, era de 74656, ceea ce reprezintă 25% din elevii claselor I – IX ai întregii țări.

Menționăm, că în ciuda multor probleme și împotriviri din partea unor reprezentanți ai direcțiilor de învățământ, a unor directori de școală și chiar a slujitorilor și enoriașilor anumitor culte, proiectul de predare a Religiei din perspectivă evanghelică este în creștere.

Instabilitatea politică din țară a avut și ea un efect negativ asupra acestui proiect. Totuși, se pare că anul 2011 a adus mai multă stabilitate și încredere în viitor.

Dat fiind faptul, că acest curiculum, elaborat în perioada iunie-octombrie, 2010 este unul introductiv, va servi profesorilor de Religie doar pentru anul școlar 2010-2011.

Pentru elaborarea noului curriculum, a fost format un grup de lucru și deja primul pas a fost făcut. Cu toate că ne confruntăm cu o criză de specialiști în materie de curriculum și cu o serie de probleme financiare, credem că până la sfârșitul anului de învățământ vom finaliza realizarea curriculumului pentru anii următori.

Unul dintre obiectivele anului 2011 este și promovarea proiectului de predare a Religiei la nivel național.

Considerând predarea acestei disciplinie o mare oportunitate, de a forma în generațiile sec. XXI valori sănătoase, bazate pe o concepție biblică despre lume și viață, sperăm că membrii Bisericii lui Cristos vor suține acest proiect prin rugăcine și o atitudine înțeleaptă.

Related Articles

Contact

Thank you!

Welcome to the club,  – you’ll be one of the first to know about the new issues of our magazine.